کد خبر : 9416 تاریخ انتشار : ۴شهریور ۱۴۰۲ ساعت 18:59

ناباروری ۴.۵ میلیون نفر در کشور

ناباروری ۴.۵ میلیون نفر در کشور

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۴.۵ میلیون نفر در سطح کشور می‌توانند بارور شوند اما نابارور هستند.

 به گزارش نیمرخ به نقل از ایسنا، بهرام عین اللهی در نشست با نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد و امام جمعه یاسوج با بیان اینکه سلامت یکی از مهمترین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی است، افزود: امروزه قوی ترین حوزه سلامت منطقه با توجه به شاخص هایی از جمله امید به زندگی، مرگ و میر مادران باردار، مرگ و میر نوزادان و کنترل بیماریهای واگیر،  جمهوری اسلامی است.

  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وزارت بهداشت هم اکنون ۶۷ دانشگاه و دانشکده، با ۲۲ هزار عضو هیئت علمی، ۸۵۰ مرکز تحقیقات و ۲۷۰ هزار دانشجو در سطح کشور دارد.

 عین اللهی افزود: ۴۰درصد لوازم و تجهیزات موردنیاز پزشکی را در کشور می سازیم و ۹۹ درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود.

 وی اظهارکرد: در شروع دولت روزی ۵۰ هزار بیمار کرونایی داشتیم، ۲۰ هزار بیمار بستری، ۸ هزار حال بد داشتند و بالای ۷۰۰ نفر مرگ و میر ثبت می شد که با این وضعیت دولت سیزدهم را تحویل گرفتیم. با همت دولت واکسن به کشور سرازیر شد و روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار واکسن تزریق می شد و فوتی های ناشی از کرونا کاهش یافت و نهایتا به صفر رسید. ۱۵۵ میلیون نفر را واکسن زدیم و هم اکنون نیز ۵۰ میلیون واکسن ذخیره داریم.

 وزیر بهداشت با اشاره به انجام کار بزرگ طرح بیمه همگانی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح به مردم فقیر و سه دهک جامعه بصورت رایگان خدمات سرپایی و بستری ارائه می شود، اعتبارات لازم گذاشته شد و اختصاص می یابد. دو دهک بعدی نیز  بیمه رایگان شدند.

 عین اللهی تصریح کرد: در زمینه سبک زندگی در کشور مشکلاتی داریم، سبک زندگی که غربی ها به ما داده اند، مضر است و در این زمینه طرحی را شروع کرده ایم و هدف از اجرای این طرح سلامت خانواده است.

 وی با اشاره به شروع طرح پزشک خانواده در ۹۱ شهرستان کشور ادامه داد: در این طرح برای هر نفر یک پرونده سلامت تشکیل می شود و ۹۵ درصد هزینه ها از طریق بستری  و جزو سه دهک نباشند، تقبل خواهد شد.

 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه امروزه یکی از تهدیدهای بزرگ کشور پیری جمعیت است، تاکید کرد: متاسفانه کشور در اوایل انقلاب رشد جمعیت بالای ۴ درصد داشت که بدلیل سیاست‌های غلط و کنترل جمعیت هم اکنون این رشد به یک درصد رسیده است. در صورتی که طی پنج ۶ سال آینده کار مثبتی انجام نشود، جوانی جمعیت را از دست دهیم دیگر هیچ کاری نمی توانیم انجام دهیم و با مشکلاتی مواجه خواهیم شد که در این زمینه نیازمند همکاری امامان جمعه و جماعات سراسر کشور برای تشویق مردم هستیم و جوانی جمعیت را کار اساسی خود قرار داده ایم.

 عین اللهی بیان کرد: در سطح کشور چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر وجود دارد که می توانند باردار  شوند، اما نابارور و نازا هستند، مراکزی در سطح برای درمان زوج های نابارور ایجاد کرده ایم که رویکرد ما در سطح کشور تشویق به فرزندآوری و جوانی جمعیت است و اگر بهورزی تعداد زنان باردار تحت مدیریت افزایش پیدا کند تشویق خواهند شد. البته این مهم تنها از دست وزارت بهداشت بر نمی آید و باید مشوق ها نیز پرداخت شوند.

 

نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
آخرین اخبار
اخبار پر بازدید