کد خبر : 15622 تاریخ انتشار : ۹آذر ۱۴۰۳ ساعت 17:10
معاون اداره کل صمت گیلان:

مصرف گاز صنایع فولادی و سیمانی گیلان محدود شد

مصرف گاز صنایع فولادی و سیمانی گیلان محدود شد

سعید اخلاقی از اعمال محدودیت مصرف گاز برای صنایع فولادی و سیمانی استان خبر داد و گفت: طبق سهمیه اعلامی صنایع سیمانی باید روزانه حداکثر تا ۲۰۰ هزار متر مکعب و در زمان برودت هوا از سوخت جایگزین (مازوت) استفاده کنند و صنایع فولادی نیز مصرف روزانه را به ۷۰ هزار متر مرکعب برسانند.

به گزارش نیمرخ/ معاون امور صنایع و معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت گیلان از اعمال محدودیت مصرف گاز برای صنایع فولادی و سیمانی استان خبر داد و گفت: طبق سهمیه اعلامی صنایع سیمانی باید روزانه حداکثر تا ۲۰۰ هزار متر مکعب و در زمان برودت هوا از سوخت جایگزین (مازوت) استفاده کنند و صنایع فولادی نیز مصرف روزانه را به ۷۰ هزار متر مرکعب برسانند.
سعید اخلاقی گفت: سرانه مصرف روزانه گاز در صنایع سیمانی استان را ۵۵۰ هزار متر مکعب و صنایع فولادی را حدود ۳۰۰ هزار متر مکعب و سایر صنایع را نیز حدود ۱۵۰ هزار متر مکعب اعلام کرد.
وی افزود: هم‌اینک محدودیت مصرف گاز برای صنایع بزرگ ابلاغ شده اما فقط در کارخانه‌های سیمان اعمال شده است در صورتی که این محدودیت‌ها در سایر واحدهای تولیدی و صنایع فولادی اعمال شود با افت شدیدی در تولید مواجه خواهیم شد.
وی اظهار کرد: مجتمع فولاد گیلان بعنوان اصلی‌ترین واحد فولادی استان هم اینک امکان استفاده از سوخت مایع را ندارد و این محدودیت‌ها عملا منجر به تعطیلی این واحد تولیدی شده است و سایر واحدهای فولادی استان نیز باید یک خط را تعطیل و با بخشی از ظرفیت فعالیت کنند.
وی با بیان اینکه محدودیت اعلام شده در صنایع فولادی و سیمانی اعمال خواهد شد، افزود: برای سایر صنایع گیلان محدودیتی در مصرف گاز پیش بینی نشده است و از این موضوع مستثنی هستند.
وی اضافه کرد: کاهش مصرف گاز در صنایع فولادی از ۳۰۰ هزار متر مکعب به ۷۰ هزار متر مکعب؛ تولیدات آن را بسیار کاهش می‌دهد که نتیجه آن افزایش قیمت در بازار خواهد بود؛ ضمن آنکه برنامه تولید برخی از صنایع استان در نیمه نخست سال محقق نشد و این واحدها بدنبال جبران خسارت در ۶ ماهه دوم سال بودند که با یک راندمان عادی بتوانند به تولید بپردازند حال اگرسوخت مورد نیاز این واحدها تامین نشود عملا در گیلان با بحران مواجه خواهیم شد.
وی اضافه کرد: ۲ کارخانه سیمان استان امکان استفاده از سوخت جایگزین (مازوت) را دارند که از این میان کارخانه سیمان گیلان‌سبز به علت دشواری مسیر دسترسی اش، امکان ذخیره‌سازی مازوت به مدت طولانی را ندارند و فقط کارخانه دیگر یعنی سیمان خزر از سوخت جایگزین مازوت استفاده می‌کند.
اخلاقی با اشاره به مشکلات زیست محیطی استفاده از سوخت مازوت که رئیس جمهور نیز دستوراتی برای ممنوعیت استفاده از آن را صادر کرده است، گفت: هم اکنون در کارخانه‌های سیمان استان سوخت مازوت برای مصرف یک ماه ذخیره شده است اما کارخانه گیلان سبز مشکلاتی درخصوص قیمت سوخت مازوت تحویلی دارد که موجب می‌شود قیمت تمام شده محصول آن در بازار افزایش یابد.
معاون امور صنایع و معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت گیلان تصریح کرد: کارخانه‌های سیمان استان در سنوات گذشته سوخت جایگزین را برای هفت روز در مخازن خود ذخیره می‌کردند اما در سالهای اخیر با قطعی گاز در زمستان باید سوخت مورد نیاز خود را برای حداقل ۱۴ روز تا یک ماه ذخیره کنند.
وی تصریح کرد: همواره در فصل سرد سال، ناوگان حمل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی به علت درگیری بیشتری در زمینه حمل بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی به واحدهای تولیدی ابلاغ می‌کند نسبت به ذخیره‌سازی سوخت اقدام کنند.
اخلاقی با اشاره به تعامل و همکاری موجود بین سازمان‌های مختلف، گفت: فرآیند تامین سوخت یکی از مسائلی است که واحدهای تولیدی استان به شدت از آن گله‌مندند این مساله فرآیند پرپیچ و خمی دارد که شاید فقط مختص شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نباشد اما فرآیند پردردسری است که نهادها و مراجع مختلفی را درگیر کرده است.
وی با بیان اینکه اغلب واحدهای تولیدی، نظارت‌هایی که برخی از دستگاه‌ها بر نحوه مصرف و ذخیره‌سازی سوخت دارند را توهین‌آمیز دانسته و درشان تولیدکننده نمی‌دانند، گفت: نگاه آن‌ها به واحدهای تولیدی، نگرشی نه چندان خوشایند و بیشتر شبیه قاچاقچی سوخت است آنگونه که تصور می‌رود تولید کننده از این طریق سوخت را به شبکه‌های غیررسمی هدایت می‌کند درحالی که این توجیه غیرمنطقی است.
وی توضیح داد: واحد تولیدی استان سالانه صدها میلیارد تومان گردش مالی دارد و نیازی به فروش چند هزار لیتر گازوئیل برای کسب درآمد بیشتر ندارند ضمن آنکه این رقم در مقایسه با آن حجم گردش مالی ناچیز است.
اخلاقی اظهار کرد: اگرچه قاچاق حدود ۲۰ میلیون لیتر سوخت دغدغه‌ای جدی برای مسئولان است اما به نظر نمی‌رسد منشا این قاچاق، واحدهای تولیدی باشند و نمی‌توان تولید کننده را متهم کرد به دنبال دریافت سوخت بیش از نیاز خود است.
وی عنوان کرد: تنها نگرانی تولید کننده پایدار بودن تولید و تامین انرژی مورد نیاز در فصل سرد سال است و انحراف سوخت از واحد تولیدی بسیار دور از ذهن به نظر می‌رسد از اینرو انتظار است این نگاه و رویکرد اصلاح شود.

نظر شما
 
 
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
آخرین اخبار
اخبار پر بازدید