کد خبر : 10129 تاریخ انتشار : ۲۶مهر ۱۴۰۲ ساعت 07:49
مدیرکل استاندارد گیلان:

۸۳۴ واحد تولیدی گیلان استاندارد اجباری دارند

✅ تدوین استاندارد برنج
 ۸۳۴ واحد تولیدی گیلان استاندارد اجباری دارند

مدیرکل استاندارد گیلان با بیان اینکه در حال حاضر ۸۳۴ واحد تولیدی استان شامل استاندارد اجباری هستند، عنوان کرد: از این واحدها، پروانه استاندارد ۵۹۰ واحد فعال بوده و مابقی با تعلیق یا به روز رسانی پروانه استاندارد مواجه هستند.
به گزارش نیمرخ/ «مجتبی معصوم نژاد» با اشاره به تکالیف سازمان ملی استاندارد در راستای قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد در گفت و گو با ایسنا  اظهار کرد: سازمان ملی استاندارد به عنوان دستگاه حاکمیتی عهده‌دار سیاستگذاری، حسن نظارت و هدایت نظام استاندارد و اطمینان‌بخشی به کیفیت کالاها و خدماتی است که در داخل کشور تولید یا ارائه و یا به کشور وارد و یا از کشور صادر می‌شود.
وی استاندارد را به دو دسته اجباری و تشویقی تقسیم کرد و افزود: استانداردهای اجباری در شورای عالی استاندارد تدوین و تصویب می شود، اما برخی از کالاها و خدمات، دارای استاندارد تشویقی هستند که پس از تصویب در شورای عالی استاندارد، به استاندارد اجباری تبدیل می شوند.
مدیرکل استاندارد گیلان در گفت وگوی خبری، از تدوین استاندارد اجباری برای محصول برنج گیلان خبر داد و عنوان کرد: در یک بازه زمانی پنج ساله از سال ۱۴۰۱ فرصت اجباری شدن استاندارد برنج را داریم تا زمینه اجباری شدن استاندارد آن فراهم شود.
معصوم نژاد برخی از محصولات غذایی و نوشیدنی و مواد سلولزی استان را دارای استاندارد تشویقی دانست و بیان کرد: سازمان استاندارد به حوزه های خدماتی نیز ورود کرده و استانداردهای تشویقی را در دستور کار دارد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۳۴ واحد تولیدی استان شامل استاندارد اجباری هستند، عنوان کرد: از این واحدها، پروانه استاندارد ۵۹۰ واحد فعال بوده و مابقی با تعلیق یا به روز رسانی پروانه استاندارد مواجه هستند؛ البته همه این ۸۳۴ واحد حداقل استانداردها را رعایت می کنند و حداقل کیفیت ها را دارند.
مدیرکل استاندارد گیلان سلامت و بهداشت را خط قرمز سازمان ملی استاندارد دانست و گفت: به دنبال تامین کیفیت، سلامت و امنیت کالا و خدمات برای مردم هستیم.
وی از ارزیابی واحدهای تولیدی و خدماتی و نمونه‌برداری از خط تولید به صورت فصلی و سالانه خبر داد و اضافه کرد: استان گیلان در شاخص‌های استاندارد جزء چهار استان برتر کشور است.
معصوم نژاد، با بیان اینکه در سال «مهار تورم؛ رشد تولید»، کیفیت را در کنار کمیت دنبال می کنیم، رشد کمی بدون کیفیت را بدون معنا دانست و یادآور شد: در رویکرد تحولی سازمان ملی استاندارد در دولت سیزدهم، کیفی سازی و به روز رسانی استانداردهای اصلی متناسب با ویژگی‌های بومی بازنگری می‌شود.
وی از مردم خواست جهت اصالت سنجی نشان استاندارد کالا و خدمات کد ۱۰ رقمی درج شده در محصول را به سامانه ۱۰۰۰۱۵۱۷ پیامک کنند و گفت: یکی از اقدامات واحدهای تولیدی در نشانه گذاری استاندارد، درج شماره پیامکی بر روی محصول است تا مردم امکان پیگیری اصالت را داشته باشند.
مدیرکل استاندارد گیلان با بیان اینکه از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ طرح پایش کمیت را با محوریت سنجش اوزان در دستور کار داریم، خاطرنشان کرد: کلیه شیرینی فروشی‌ها ملزم به خالص فروشی هستند و مردم می توانند هرگونه تخلف را به تلفن گویای ۱۵۱۷ اطلاع دهند.
وی کارشناسان سازمان استاندارد را ضابط قضایی دادگستری دانست و متذکر شد: واحدهای متخلف با جمع‌آوری و اصلاح محصول و پرداخت جریمه مواجه می‌شوند.

نظر شما
تاکنون نظری برای این مطلب ثبت نگردیده است
آخرین اخبار
اخبار پر بازدید