مدیر کل بازرسی استان گیلان در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تشریح دستاوردها و چالشهای پیش روی این نهاد، بر نقش کلیدی رسانهها در پیگیری حقوق مردم، فساد ستیزی، افزایش شفافیت، حفظ محیط زیست و بازگرداندن آرامش به مجموعههای اداری تأکید کرد.
اختصاصی نیمرخ/ «احمد آقایی» صبح امروز در نشستی صمیمانه با جمعی از خبرنگاران که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد،گفت: خبرنگاران بازوان نظارتی جامعه هستند و ما در کنار آنان، نه در تقابل با مدیران، بلکه برای اجرای قانون ایستادهایم.
«رسانه» ابزار اصلاح است، نه تهدید مدیران
«جان احمد آقایی» مدیرکل بازرسی گیلان با تأکید بر جایگاه والای رسانهها در نظام نظارتی اظهار کرد: خبرنگاران نمایندگان مردم در رصد عملکرد مسئولان هستند و هیچ مدیری نباید از حضور آنها واهمه داشته باشد؛چرا که نقد رسانهای فرصتی برای اصلاح بوده و تهدیدی علیه مدیران نیست.
هر مدیری که از رسانه گریزان است، لغزش دارد
وی افزود: «شفافیت» رسالت خبرنگاران است و ما خود را در برابر آن ها پاسخگو میدانیم؛ هر مدیری که از رسانه گریزان است، لغزش دارد و باید در عملکرد خود تجدید نظر کند.
امنیت اجتماعی از درون سازمان آغاز میشود

آقایی با انتقاد از برخی مدیران ناکارآمد گفت: مدیری که قادر به ایجاد امنیت روانی در مجموعه خود نباشد، نمیتواند سلامت و آرامش را به جامعه منتقل کند؛ سکینه و ثبات درون سازمانی پیش شرط تحقق امنیت عمومی است.
ورود جدی بازرسی گیلان به چالشهای حیاتی استان؛ از نیروگاه تا روستا
بازرس کل گیلان با بیان اینکه بازرسی استان به شکل جدی وارد موضوعات حیاتی استان از جمله انرژی، درمان، اراضی، پروژههای نیمهتمام، دهیاریها و محیط زیست شده، گفت: با هماهنگی کامل با مدیران مربوطه، موانع بسیاری در پروژههایی چون نیروگاه سیکل ترکیبی رشت، نیروگاه لوشان و آزادراه قزوین–رشت رفع شده است.
بازرسی در تقابل با مدیران نیست
وی تصریح کرد: بازرسی در تقابل با مدیران نیست؛ بلکه در کنار آنان و با تکیه بر قانون، برای بهبود روندها ورود میکند.
گزارشهای اصلاحی، هشداری و قضایی در سال ۱۴۰۳
آقایی آمار عملکرد اداره کل بازرسی گیلان در سال گذشته و چهار ماه نخست امسال را چنین اعلام کرد: ۲۹۰ گزارش اصلاحی در سال گذشته، ۲۹ گزارش اصلاحی در چهار ماه نخست امسال و ۲۵۶ گزارش هشدار به مدیران (بیش از ۵۰ مورد در بحران اخیر) پیگیری شد.
وی ادامه داد:۴۲۱ نفر معرفی به مراجع نظارتی و قضایی، ۲۸۴ مورد محکومیت تخلفات اداری و۲۶ پرونده قضایی نیز تشکیل شده که با رسیدگی، بخشی از آنها انجام شد.
رسیدگی به ۲۹۴۴ شکایت مردمی در گیلان
آقایی با اشاره به نقش مردم در نظارت اعلام کرد: در سال گذشته ۲۹۴۴ شکایت مردمی به ما اعلام ، ثبت ورسیدگی شد،۴۸۸۲ گزارش فساد و تخلف اداری بدون شکایت مستقیم ثبت شد و همچنین۱۴۰۳ شکایت مردمی و ۱۶۱۸ گزارش فساد در چهار ماه نخست امسال دریافت شد ودر مجموع بیش از ۳۴۸ پرونده در حال بررسی است که بخشی از این پرونده ها مختومه شده اما بخش دیگری از آن ها در دست بررسی قرار دارد.
وی تاکید کرد: تمامی گزارشها با هدف پیشگیری و صیانت از حقوق شهروندان پیگیری میشود.
هدف بازرسی، صیانت از مدیران پاک دست

مدیر کل بازرسی گیلان با بیان اینکه هدف بازرسی، صیانت از مدیران پاک دست و اصلاح فرایندهاست، افزود: ما آموزشهای لازم را به دهیاران، شوراها و کارکنان نهادها ارائه کردهایم. برخورد ما با مدیران قانونگریز در چارچوب قانون و اخلاق است؛ اما در برابر تخلف سازمانیافته مماشات نمیکنیم.
هیچ پروژهای نباید در تقابل با منافع مردم یا طبیعت قرار گیرد
آقایی با اشاره به نقش رسانهها در حفظ محیط زیست و انفال عمومی گفت: خبرنگاران در بیان دغدغههای مردمی، درباره پیوستهای زیست محیطی و خاکشناسی مؤثر بودهاند؛ هیچ پروژهای نباید در تقابل با منافع مردم یا طبیعت قرار گیرد.
«گیلان» از امنترین استانهای کشور است
وی خبرنگاران را حلقه ارتباطی مطمئن میان جامعه و مسئولان دانست و گفت: قلم خبرنگار، صدای مردم است؛ ما این صدا را میشنویم و به آن پاسخ میدهیم.
او تأکید کرد: «گیلان به لطف همدلی مسئولان و هوشیاری نهادهای امنیتی، یکی از امنترین استانهای کشور است و رسانهها در تحقق این امنیت نقش مؤثری ایفا کردهاند.