ثبت بیش از ۱۲ هزار گزارش مردمی در بازرسی گیلان

آقایی: بازرسی پناهگاه مدیران و شهروندان است، نه کمین‌ گاه

 آقایی: بازرسی پناهگاه مدیران و شهروندان است، نه کمین‌ گاه
✅سوء‌ مدیریت در دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان‌ های گیلان

مدیر کل بازرسی استان گیلان از ثبت بیش از ۱۲ هزار گزارش مردمی و اداری طی یک سال گذشته خبر داد و گفت: رویکرد این سازمان اصلاح‌ گرایانه بوده و هدف ما صیانت از نظام اداری، بیت‌المال و ارتقای سلامت مدیریتی در استان است.
به گزارش نیمرخ/ «احمد آقایی» صبح امروز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران ضمن اشاره به عملکرد یک ‌ساله این سازمان اظهار کرد: تاکنون ۱۲ هزار و ۲۳۲ گزارش در سازمان بازرسی گیلان ثبت شده که از این میان 7 هزار و 426 مورد گزارش مردمی و 4 هزار 806 مورد شکایت بوده است.
معرفی 461 مدیر و کارمند متخلف به هیأت‌ های رسیدگی 
وی افزود: از مجموع گزارش‌های بررسی ‌شده، ۵۴۱ مورد دارای اسناد و مدارک معتبر بوده که ۱۹۵ مورد آن به تخلفات اداری و صنفی مربوط است.
به گفته آقایی، ۴۶۱ نفر از مدیران و کارکنان متخلف به هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری معرفی شده‌اند و پرونده آنان در حال بررسی است.
مدیر کل بازرسی گیلان با بیان اینکه رویکرد این سازمان اصلاح‌ گرایانه است، گفت: نگاه ما دست ‌گیری است نه مچ‌گیری؛ سازمان بازرسی پناهگاه مدیران و شهروندان است، نه کمین‌گاه.

بازرسی پناهگاه مدیران و شهروندان است، نه کمین‌ گاه

وی با اشاره به نتایج بررسی‌ها در سال گذشته افزود: از مجموع پرونده‌ها و گزارش‌های دریافتی، ۶۷ درصد منجر به اصلاح امور، ۳۰ درصد مربوط به تخلف اداری و ۳ درصد کیفری بوده است.

بازرس کل استان از افزایش گزارش‌های مردمی و ارتقای شفافیت در نظام اداری خبر داد و تأکید کرد: حفظ آبروی افراد و مدیران، اولویت اخلاقی سازمان بازرسی است و هدف اصلی ما صیانت از نظام اداری و بیت‌المال است.
مدیران امانتدار تشویق و مدیران متخلف عزل می‌شوند


آقایی در تشریح روند رسیدگی به تخلفات مدیران نیز گفت: ابتدا با تذکر شفاهی و سپس تذکر کتبی به اصلاح امور می‌پردازیم و در صورت عدم اصلاح، با تشکیل پرونده و اقدام قانونی با آن ها برخورد می‌شود.
وی افزود: در گزارش‌های دریافتی، مدیرانی که عملکردشان نمونه باشد تشویق و مدیرانی که خلافکار باشند، با آن ها برخورد و عزل می‌شوند؛ سیاست سازمان بازرسی همواره مبتنی بر تشویق و تنبیه است.
آقایی درباره اهمیت رعایت کرامت انسانی و حریم خصوصی مدیران نیز گفت: بزرگ‌ترین سرمایه ما، سرمایه انسانی است و نظارت ما بر اساس آموزه‌های امیرالمؤمنین است که ناظر باید صادق و راستگو باشد. بازرسان ما نیز امانتدار و صادق هستند تا عدالت و سلامت اداری حفظ شود.

شفافیت رسانه‌ای، رمز موفقیت بازرسی گیلان است
بازرس کل استان با تأکید بر نقش رسانه‌ها در ارتقای سلامت اداری گفت: خبرنگاران گزارشگران فساد ستیز هستند و از آنان می‌خواهم نقد را از بنده آغاز کنند؛ چراکه همکاری و شفافیت رسانه‌ای، رمز موفقیت بازرسی گیلان است.
وی افزود: خبرنگاران و گزارشگران مردمی، چشم بینای سازمان بازرسی هستند و این شما هستید که با گزارش‌ها و مطالبه‌گری خود، ما را در مسیر مبارزه با فساد و اصلاح امور یاری می‌کنید.
ورود جدی سازمان بازرسی به موضوع پروژه‌های نیمه‌ تمام گیلان 
مدیر کل بازرسی گیلان به رها شدگی برخی از پروژه های استان نیز اشاره کرد و گفت: برخی پروژه‌های عمرانی که سال‌ها متوقف مانده بود، با پیگیری‌های مستمر این سازمان دوباره فعال شده است.
وی  تصریح کرد: سازمان بازرسی در امور اجرایی دخالت نمی‌کند، اما نظارت بر روند اجرای پروژه‌های نیمه ‌تمام و رها شده را با جدیت دنبال می‌کند.
آقایی در توضیح رسیدگی به تعدادی از پروژه‌های نیمه‌ تمام استان گفت: پروژه میدان خمام که پس از ۲۸ سال بلاتکلیفی با پیگیری مستمر و تشکیل جلسات تخصصی به بهره‌برداری رسید؛ یا پروژه کمربندی خیام سیاهکل که بیش از ۳۲ سال رها شده بود و مردم اسیر وضعیت دشوار بودند، با جلسات متعدد و تلاش مستمر به بهره‌برداری رسید؛ همچنین در حادثه رانش زمین در منطقه «حویق» که موجب قطع ارتباط چندین روستا شد و مردم برای رفت و آمد باید از نردبان بالا می‌رفتند، سازمان بازرسی شخصا به سرعت ورود کرد و گره کار باز شد.
سوء‌ مدیریت در دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان‌ های گیلان
بازرس کل استان با اشاره به ورود جدی سازمان بازرسی به دانشگاه علوم پزشکی گیلان اظهار کرد: با جان مردم نمی‌توان تعارف داشت؛ متأسفانه سوء‌مدیریت در بیمارستان‌های استان مشهود است.
وی افزود: ماهیت حساس فعالیت دانشگاه علوم پزشکی سبب شده بیشترین ورود سازمان بازرسی به این بخش باشد، چرا که بزرگ‌ترین سرمایه هر جامعه، جان انسان‌ها است.
آقایی ادامه داد: در دانشگاه علوم پزشکی گیلان شاهد ناهماهنگی و ضعف مدیریتی هستیم و گزارش‌هایی که خبرنگاران منتشر می‌کنند، کاملاً صحیح است.
او گفت: تاکنون چندین گزارش درباره وضعیت مدیریتی و مشکلات موجود به وزارت بهداشت ارسال شده، اما هیچ اقدام مؤثری از سوی وزارتخانه صورت نگرفته است.
در اغلب بیمارستان‌های گیلان آشفتگی و بی ‌توجهی مشاهده می‌شود
مدیر کل بازرسی گیلان خاطرنشان کرد: سوء‌مدیریت تنها به مراکز درمانی رشت محدود نیست و در اغلب بیمارستان‌های استان نیز نشانه‌هایی از آشفتگی و بی ‌توجهی مشاهده می‌شود.
وی تاکید کرد:اگر چه پزشکان و پرستاران متعهد و صادقی در استان مشغول خدمت‌ هستند، اما کم‌ کاری برخی افراد باعث می‌شود زحمات دیگران به چشم نیاید.
سلامت مردم، خط قرمز بازرسی است
آقایی در خاتمه تأکید کرد: سازمان بازرسی بیش از هر بخش دیگری به سلامت مردم توجه دارد و با وجدان آسوده اعلام می‌کنیم که سلامت مردم، خط قرمز ماست.